یزدفردا: ایلان ماسک اطلاعاتی درباره برنامه‌های اسپیس ایکس برای راکت‌های آینده، چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ و سفر به مریخ را مطرح کرده است.

به گزارش یزدفردا: پس از انجام سومین پرتاب موفق استارشیپ، حالا «ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، اطلاعاتی را درباره برنامه‌های این شرکت برای موشک‌های آینده، چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ و سفر به مریخ بیان کرده است.

براساس مراسم اخیر اسپیس‌ایکس، ایلان ماسک اعلام کرد که این شرکت احتمالاً بتواند در سال 2025 از مرحله دوم استارشیپ دوباره استفاده کند؛ اما تا پیش از آن، این راکت باید دو بار دیگر پرتاب آزمایشی داشته باشد. درحال‌حاضر اسپیس‌ایکس باید استارشیپ را برای چهارمین بار در ماه آینده (احتمالاً در اواسط اردیبهشت‌ماه) آزمایش کند. این زمان حالا این‌بار توسط ایلان ماسک تأیید شده است.

به گفته ماسک، طبق اهداف کلیدی این آزمایش، این شرکت باید تلاش کند تا استارشیپ را به‌گونه‌ای روی اقیانوس فرود بیاورد که گویی یک برج پرتاب مجازی وجود دارد. اگر موشک‌ بتواند با موفقیت خود را جهت‌گیری کند، گام بعدی بازگرداندن آن‌ به بوکا چیکای تگزاس است تا روی برج پرتاب واقعی فرود بیاید.

برنامه‌های آینده ایلان ماسک و اسپیس‌ایکس برای سفر به مریخ

ایلان ماسک معتقد است 80 تا 90 درصد احتمال دارد که بوستر استارشیپ در سال جاری میلادی قابل بازیابی شود، درحالی‌که بازیابی و استفاده مجدد از استارشیپ زمان بیشتری نیاز دارد، زیرا مستلزم حداقل دو آزمایش و فرود موفقیت‌آمیز متوالی است. قبل از اینکه اسپیس‌ایکس سعی کند استارشیپ را به محل پرتاب بازگرداند تا از ایجاد زباله‌ بیشتر جلوگیری کند، باید آن را به نقطه‌ای خاص در اقیانوس برساند.

یکی دیگر از جزئیات کلیدی که ایلان ماسک بیان کرد، درباره سوخت‌گیری استارشیپ در سفر به مریخ بود. برای بارگیری سوخت استارشیپ، مرحله دوم این فضاپیما کنار یک راکت مرحله دوم استارشیپ در مدار زمین پهلو خواهد گرفت تا سوخت‌گیری کند و به گفته ماسک، شش مرتبه سوخت‌گیری از طریق راکت‌ها باید برای انجام سفر مریخ کافی باشد.

در مورد مأموریت‌های اسپیس‌ایکس به مریخ، ماسک معتقد است که اکثر افرادی که برای سفر به مریخ ثبت‌نام می‌کنند به زمین باز نخواهند گشت؛ بااین‌حال، هدف بلندمدت برنامه استارشیپ این است که بازگشت به زمین را ممکن کند. همچنین اسپیس‌ایکس قصد دارد تعداد استارشیپ‌های بیشتری نسبت به بوسترها بسازد، زیرا بیشتر این فضاپیماها در مریخ برای مقاصد خاصی مورد استفاده مجدد قرار خواهند گرفت.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا